04 January 2013

orang JAHAT yang kaya raya..

Salam...

Impian kebanyakan orang... tapi kalau beli guna loan xyah nak eksen sgtlah..

Pernah tak korang rasa macam ni? kenape la orang tu buat jahat tapi hidup dia mewah je.. kenapa orang ni suka menghina memaki orag lain tapi duit banyak je.. rumah besa, kereta besa.. Kenapa die ni x penah solat, maksiat mcm2 die buat, tp die relax je, duit ade je sentiasa...kenapa die suka ponteng kelas, keluar malam, study pon malam test or malam exam je tapi boleh lak lulus cemerlang.. dan macam2 menda lain lagi yg buat kita rase tak adil sangat dunia ni! Sedangkan Allah kan Maha Adil?

Allah berfirman
' Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan pertunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta' (Taha:124)

Orang2 'jahat' ni adalah orang2 y xtakut dgn hukuman Allah, y suka melakukan kemaksiatan sewenang2nya.. tapi kenapa diorg ni kaya mewah berjaya??? bukankah Allah akan sempitkan hidup mereka??.. Itulah sebenarnya adalah ukuran kebahagiaan, ketenangan dan kesenangan y bersandarkan ekonomi semata2.. KPI: kerja pangkat besar : berjaya, rumah banglo ataupon kondominium : berjaya, pakai kereta mahal: brjaya, belajar universiti over the sea: berjaya... sedangkan korang sedar tak.. orang2 'kaya' mcm ni.. memang diorg cukup bahkan terlebih2 lagi..pakai, makan, tinggal semua.. tapi cuba kita tgk kesihatan? akhlak anak2? ahlak mereka sendiri, keselamatan mereka.. TAK ADE.. hati x tenang, tidur malam tak lena.. sampai wujudnya kerjaya pak guard dan bodyguard untk memastikan keselamatan harta dan diri mereka selamat... masa muda2 sebuk kumpul harta pangkat bila tua habeskan duit kt hospital.... anak2 disuapkan dengan wang ringgit melimpah ruah sedangkan mereka dahagakan kasih sayang sampai mencari2 kasih sayang diluar rumah....

So bagi korang, adakah kemewahan dunia ni yg menjamin hidup korang bahagia?? Yakinlah dengan janji janjiNya.. istana syurga itu lebih indah dari istana paling cantik kt dunia ni,, makanan syurga lebih lazat dari makanan paling sedap dan mahal kt dunia ni.. DAN neraka tu tempat paling dasyat dan lebih dasyat dari mana2 tempat yg dasyat kt dunia ni.. jom kita muhasabah diri.. dekat2 diri dengan islam.. bergaul dengan orang2 berilmu beriman.. banyakkan taubat.. banyakkan solat malam.. xmustahil sekejap lagi Izrail datang menjemput kita. Agak2 kita layak ke syurga??? Kalu x, mampu tak kite nak ke neraka?? Pesan untuk diri ini juga yang penuh dgn kekhilafan.. 


Thats all for now.. xoxo

p/s: aku bangga jadi surirumah sepenuh masa dengan kelayakan ijazah. Teehee

No comments:

Post a Comment

nota buat saya: