02 January 2013

Mudah marah bila lapar!

                           

salam semua.. rata2 kita semua ni suka makan..betol kan? Aku mengaku I'm a food lover.. makan apa pon suka asalkan halal... dan rancangan tv paling aku suka rancangan memasak (ade kaitan ke?).. anyways.. berbalik pada topik 'mudah marah bila lapa'.. aku memang mcm tu, bila aku lapa ( kec time puase ) aku senang sgt bad mood.. bole kate segala macam perkara negetive aku akan pikirkan.. adakah ini normal? atau aku je yg ngade2 gedik2 nak mkan mcam2 mende.. so aku pn rajenkan la jari jemari ni tny kt uncle google.. then rupanya memang ade org yg sespesis ngn aku ni.. huhuuu..

Ia berpunca bila kadar metabolisma sesorg tu tinggi yakni sistem badannya cepat sangat memproseskan makanan dalam badan so baru je makan da lapar blek.. then bila ditahan nafsu makannya itu untuk tempoh masa y lama, kadar gula dalam otak akan menurun menyebabkan fungsi otak untuk mengawal emosi @ perasaan berkurang efektif dan jadilah moody, bad mood atau pemarah..

i guest that why la ade pepatah kate 'Gendang gendut tali kecapi, kenyang perot suka hati'.. dan org yg x kenyang @ lapar.. saket hati?? maybe.. huhu.. ape pon jangan la dijadikan ini sebagai alasan untuk ko melantak segala makanan yang ade.. Islam kan suruh kita bersederhana dalam segala hal termasuklah bab makan.. yang penting bila perot lapa dan rase nak marah je ingat2 lah ade orang yang x makan sehari2... bersyukur dengan apa yang ada.. ok..

that's all for now..


p/s: hubby sgt rajen puasa sunat isnin khamis.. bila la nk ikot jejak beliau ni... (selalu bg alasan susukan ali debab, x larat nk puasa.. ;p)

1 comment:

  1. hehe..sama ya kita. saya ni sampai kwn2, family.. cpt2 bg mkn kalau nampak saya muka semacam. Dah paham. Mmg takleh control fikiran kalau lapar.

    ReplyDelete

nota buat saya: